نحوه شناسایی کلاهبرداری های واتساپ

نحوه شناسایی کلاهبرداری های واتساپ

 

واتساپ یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان در جهان است که نیازهای ارتباطی حدود دو میلیارد کاربر را برآورده می کند. به صورت رایگان می توانید متن، عکس، فیلم، مکان و جزئیات تماس را در واتساپ ارسال کنید. با این حال، با توجه به افزایش کلاهبرداری در فضای مجازی، برخی نیز در واتساپ کلاهبردارانی را نیز جذب می کنند که سعی می کنند شما را فریب دهند تا پول، اطلاعات شخصی یا دسترسی به دستگاه شما را به آنها بدهید. اکثر کلاهبرداری ها در واتساپ یا سایر شبکه های اجتماعی به دلیل عدم آگاهی و طمع کاربران اتفاق می افتد. در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه کلاهبرداری های واتساپ را شناسایی کرده و از خود محافظت کنید.

https://appnab.ir/wp-content/uploads/2023/08/how-to-identify-whatsapp-scams-cover.jpg

* کلاهبرداری های واتساپ چیست؟
کلاهبرداری در واتساپ پیام هایی که ادعا می کنند چیز ارزشمند یا فوری را به شما ارائه می دهند، مانند جایزه، تخفیف، فرصت شغلی یا حتی یک هشدار امنیتی را در بر می گیرد. معمولاً وقتی کلاهبرداران در واتساپ یا هر پلتفرم دیگری با شما تماس می گیرند، از شما می خواهند روی یک لینک کلیک کنید، با شماره ای تماس بگیرید، یک برنامه را دانلود کنید یا یک کد را از تلفن همراه خود به اشتراک بگذارید. اگر هر یک از این کارها را انجام دهید، احتمال زیادی وجود دارد که ممکن است پول خود را از دست بدهید، حریم خصوصی خود را به خطر بیندازید یا دستگاه خود را با بدافزار آلوده کنید.

نحوه شناسایی کلاهبرداری های واتساپ

 

* برخی انواع رایج کلاهبرداری در واتساپ
در این بخش، درباره برخی از رایج ترین کلاهبرداری های واتساپ را که باید از آن‌ها آگاه باشید، را به شما می گوییم:

– کلاهبرداری های قرعه کشی
این پیام ها ادعا می کنند که شما مبلغ زیادی پول یا یک کارت هدیه از واتساپ یا یک برند معروف برنده شده اید. سپس از شما می خواهند که هزینه ای بپردازید یا مشخصات خود را برای دریافت این جایزه رایگان ارائه دهید.

– کلاهبرداری با کد تأیید
در این نوع کلاهبرداری ها از شما خواسته می شود تا برای کلاهبردارانی که وانمود می کنند از واتساپ هستند یک کد شش رقمی ارائه کنید. با این حال، در واقعیت، این کد برای فعال کردن واتساپ در دستگاه دیگری استفاده می شود و اگر آن را به اشتراک بگذارید، دسترسی به حساب کاربری و مخاطبین خود را از دست خواهید داد.

– کلاهبرداری پیشنهادات جعلی
این یک نوع ترفند کلاهبرداری بسیار رایج است. کلاهبرداران یک معامله یا تخفیف وسوسه انگیز از یک شرکت یا وب سایت معروف و گران قیمت به شما پیشنهاد می کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی لینکی کلیک کنید تا پیشنهاد را فعال کنید یا یک کد QR را اسکن کنید تا از پیشنهاد استفاده کنید. معمولاً این لینک ها ممکن است شما را به یک وب سایت فیشینگ هدایت کند که اطلاعات کارت اعتباری یا اعتبار ورود به سیستم شما را به سرقت می برد.

نحوه شناسایی کلاهبرداری های واتساپ

– کلاهبرداری های بدافزاری
در این نوع کلاهبرداری های واتساپ، از کاربران خواسته می‌شود برای دسترسی به ویژگی های جدید یا جلوگیری از از دست دادن حساب خود، اپلیکیشنی را دانلود یا نسخه واتساپ را بروزرسانی کنند. با این حال، برنامه جدید ممکن است حاوی کدهای مخربی باشد که می تواند به دستگاه شما آسیب برساند، یا کارهایی از جمله جاسوسی از فعالیت های روزانه شما، سرقت داده های شما، یا حتی آسیب رساندن به دستگاه شما را انجام دهد.

– کلاهبرداری های خیریه
این پیام ها با احساسات شما بازی می کنند و از شما می خواهند برای کمک به یک فردنیازمند، یک کودک بیمار یا یک هدف خیرخواهانه پول اهدا کنید. با این حال، ممکن است پول به جای دریافت کنندگانی که فکر می کنید، به دست کلاهبرداران برود.

– کلاهبرداری های شغلی
این پیام ها وعده یک فرصت شغلی پرسود یا دعوت به مصاحبه از یک شرکت معتبر را می دهند. آنها از شما می خواهند که هزینه ثبت نام را پرداخت کنید، تجهیزات بخرید یا اطلاعات شخصی را ارائه دهید. با این حال، شغل مورد نظر ممکن است وجود نداشته باشد یا ممکن است با آنچه در آگهی ثبت شده متفاوت باشد.

 

* نحوه شناسایی کلاهبرداری های واتساپ
تشخیص کلاهبرداری های واتساپ ممکن است سخت باشد زیرا اغلب از نام ها، آرم ها و تصاویر جعلی استفاده می کنند تا واقعی به نظر برسند. با این حال، برخی از علائم می تواند به شما در شناسایی آنها کمک کند که به شرح زیر می باشد:

نحوه شناسایی کلاهبرداری های واتساپ

 

  • آنها در پیام های خود اشتباهات املایی و گرامری دارند.
  • آنها از نام یا شماره فرستنده غیرمعمول یا ناآشنا استفاده می کنند.
  • آنها از ایجاد حس فوریت استفاده می کنند یا به شما فشار می آورند که سریع عمل کنید.
  • آنها از شما می خواهند که پول پرداخت کنید، اطلاعات شخصی را به اشتراک بگذارید یا یک عمل غیرعادی انجام دهید.
  • آنها وعده می دهند چیزی بیش از حد انتظار را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

 

* چگونه از خود در برابر کلاهبرداری واتساپ محافظت کنیم؟
اگر پیام مشکوکی در واتساپ دریافت کردید، پاسخ ندهید، روی هیچ لینکی کلیک نکنید، با شماره داخل پیام تماس نگیرید، برنامه داخل پیام را دانلود نکنید یا کد درخواستی را به اشتراک نگذارید. علاوه بر این کارها توصیه می کنیم که در برخورد با پیام های مشکوک، کارهای زیر را انجام دهید:

  • پیام را حذف کنید و فرستنده را مسدود کنید.
  • پیام را به عنوان هرزنامه به واتساپ گزارش دهید.
  • وب سایت رسمی شرکت یا حساب های رسانه های اجتماعی شرکت یا سازمانی را که پیام ادعا می کند نمایندگی می کند، بررسی کنید.
  • برنامه WhatsApp خود را به طور منظم به روز کنید و برای امنیت بیشتر، تأیید دو مرحله ای را فعال کنید.

دانلود واتساپ