وقتی گوشی در آب افتاد چکار کنیم؟

وقتی گوشی همراه ما در آب افتاد باید چکار کنیم؟

 

افتادن گوشی همراه در آب امری بسیار مهم و حساس است که می‌تواند منجر به خرابی و خسارت شدید در دستگاه شود. اگر گوشی یا تبلت خود را در آب انداخته اید، نگران نباشید. ممکن است دستگاه شما هنوز بطور کامل آسیب ندیده باشد. اما برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اجزای داخلی باید سریع عمل کنید. در این مقاله امروز سایت اپ ناب، نکاتی ساده را ذکر کرده ایم که پیشنهاد می کنیم آن دنبال کنید تا شانس نجات گوشی خود را افزایش دهید. پیروی از این نکات به محافظت از تلفن هوشمند یا تبلت خیس شما در برابر آسیب های جبران ناپذیر ناشی از آب کمک می کند.

وقتی گوشی همراه ما در آب افتاد باید چکار کنیم؟

 

1- گوشی آب خورده را فوراً روشن نکنید

همانطور که می دانید آب و برق با هم سازگار نیستند. یک گوشی خیس می تواند اتصالی کند و حتی به شما شوک الکتریکی بدهد. آب می تواند به صفحه نمایش آسیب برساند و به قاب ها، شکاف های زیر صفحه نمایش و داخل محل باتری نفوذ کند. همه این شرایط در صورت عدم رسیدگی مناسب می توانند به دستگاه شما آسیب جدی وارد کنند.

بنابراین، اگر گوشی هوشمند یا تبلت شما خیس شد و خودبخود خاموش شد، نخواهید که آن را مجدد روشن کنید. اما اگر همچنان روشن است، به سرعت آن را خاموش کنید تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود. آن را تا زمانی که کاملاً خشک شود خاموش نگه دارید.

اکثر دستگاه‌های اندرویدی را می‌توان با فشار طولانی دکمه روشن/خاموش و انتخاب Power off از منوی خاموش کردن خاموش کرد. برای دسترسی به صفحه خاموش شدن در آیفون یا آیپد مدرن، دکمه کناری و یکی از دکمه‌های تنظیم صدا را همزمان فشار دهید و نگه دارید. اگر یک دستگاه اپل قدیمی با دکمه فیزیکی Home دارید، فقط باید دکمه کناری را فشار داده و نگه دارید.

 

2- با دقت گوشی خود را خشک کنید

پس از خاموش کردن گوشی یا تبلت خود، ابتدا تا حد امکان قسمت بیرونی آن را خشک کنید تا از ورود آب بیشتر به دستگاه خود جلوگیری شود. از استفاده از دستمال کاغذی یا سایر مواردی که ممکن است بقایایی از خود باقی بگذارند خودداری کنید. در اینجا چند نکته برای انجام آن وجود دارد:

  • اگر دستگاه شما باتری قابل جابجایی دارد، آن را از محفظه خارج کنید. سپس آن را روی یک سطح صاف قرار دهید و به آرامی آن را با یک پارچه خشک، تمیز کنید تا رطوبت را جذب کند.
  • سیم کارت و کارت حافظه (در صورت استفاده) را بیرون بیاورید، آنها را با یک پارچه بدون پرز خشک کنید و در جایی امن نگهداری کنید.
  • شیارهای باتری، سیم کارت و کارت حافظه (در صورت لزوم) را با پارچه بدون پرز خشک کنید تا آب باقیمانده جذب شود. این کار از نفوذ آب به داخل و ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری می کند.
  • قطرات آب را در امتداد لبه های نمایشگر پاک کنید. سوراخ‌های پیچ، قاب‌ها و کل قسمت بیرونی گوشی یا تبلت خود را بررسی کنید تا از خشک بودن آن مطمئن شوید.
  • از نور مستقیم خورشید یا گرمای شدید خودداری کنید، زیرا می توانند مضر باشند.
  • از استفاده از منابع حرارتی مانند سشوار خودداری کنید، زیرا ممکن است به باتری دستگاه و سایر اجزای دستگاه شما آسیب برساند. بجای آن اجازه دهید توسط هوا خشک شود.

 

3- رفع رطوبت شیارهای گوشی

درگاه USB، جک‌های صدا و بلندگوها نقاط آسیب‌پذیری هستند که آب به راحتی می‌تواند در آنها نفوذ کند. اگر به این نقاط توجه نکنید، روشن کردن گوشی یا تلبلت خود با مقداری آب در داخل آن می‌تواند باعث آسیب شود. برای پاک کردن این شیارها از یک پارچه بدون پرز برای جذب رطوبت از دهانه ها استفاده کنید. از فوت کردن در سوراخ ها یا محل اتصال شارژر یا هندزفری خودداری کنید، زیرا ممکن است آب را به داخل منتقل کند.

توصیه می شود که از سیلیکاژل برای حذف آب باقی مانده در بلندگوها و جاهای دیگر استفاده کنید. این یک برطرف کننده رطوبت است که به جلوگیری از آسیب ناشی از خیس شدن به وسایل الکترونیکی کمک می کند. شما می توانید سیلیکاژل را از فروشگاه ها خریداری کنید. نحوه کار با آن آسان است. ابتدا گوشی خود را در یک ظرف دربسته قرار دهید و بسته های سیلیکاژل را وارد آن کنید یا دانه های شل را به طور مساوی در ظرف پخش کنید.

دستگاه خود را به مدت 24 تا 48 ساعت در ژل سیلیکا بگذارید. اگر نمی توانید این مدت صبر کنید، حداقل 12 ساعت صبر کنید و به ژل زمان کافی برای جذب رطوبت بدهید. از استفاده از کاسه برنج برای خشک کردن دستگاه خود اجتناب کنید. همچنین از جدا کردن گوشی برای تمیز کردن آب داخل آن خودداری کنید. انجام این کار ممکن است مدار داخلی را در معرض آب قرار دهد که منجر به آسیب بیشتر شود.

وقتی گوشی همراه ما در آب افتاد باید چکار کنیم؟

 

پس از خشک کردن کامل گوشی هوشمند و اطمینان از تخلیه آب باقیمانده، اجازه دهید چند ساعت بماند. سپس آن را روشن کنید. اگر روشن نشد، حتما به کمک متخصص نیاز خواهید داشت. اما اگر دستگاه خود را با موفقیت روشن کرده اید، تا چند روز به دقت آن را زیر نظر داشته باشید. اگر علائمی از آسیب دیدگی گوشی در اثر آب مشاهده کردید، مانند صفحه نمایش تار، دوربین تار، صدای نویز، بلندگوهای خاموش یا شارژ ناپایدار، آن را خاموش کنید و دوباره موراد مذکور را بررسی کنید.

اگر با اخطارهایی مانند «مایع در اتصال رعد و برق شناسایی شد» در گوشی های iOS، «رطوبت شناسایی شد» در دستگاه سامسونگ خود، یا هر هشدار مرتبط با آب دیگری که وجود رطوبت را نشان می دهد، مواجه شدید، به این معنی است که ممکن است آب همچنان در داخل گوشی باشد.