آیا تلگرام امن است

آیا می توانیم بگوییم که پیام رسان تلگرام امن است؟

 

آیا استفاده از تلگرام امن و بی خطر است؟ احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است. پیام رسان تلگرام یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان است که در سال 2013 توسط دو برادر روسی به نام های پاول و نیکولای دوروف راه اندازی شد. تلگرام با بیش از 500 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان به عنوان یکی از قدرتمند ترین رقبای واتساپ و سایر برنامه های پیام رسان محسوب می شود.

تلگرام برای همه پلتفرم ها از جمله iOS، اندروید، ویندوز فون، macOS و لینوکس در دسترس است و از محبوبیت ویژه ای در بین روزنامه نگاران، فعالان و علاقه مندان به ارزهای دیجیتال برخوردار است. اما واقعا امنیت تلگرام چقدر است؟ روش های رمزگذاری و ویژگی های حفظ حریم خصوصی که توسط این برنامه بکار گرفته می شود و همچنین خطرات و محدودیت‌های امنیتی بالقوه تلگرام چیست؟ در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آیا تلگرام امن است

https://appnab.ir/wp-content/uploads/2023/08/is-telegram-safe-cover.jpg

* ویژگی های امنیتی تلگرام
تلگرام مدعی است که به کاربران خود رمزگذاری امن دو لایه ای بصورت سرور-کلاینت و کلاینت-کلاینت ارائه می دهد.
– رمزگذاری سرور-کلاینت: این رمزگذاری برای ذخیره چت های معمولی در ابر تلگرام استفاده می شود. این بدان معناست که تلگرام می تواند به پیام های شما دسترسی داشته باشد و آن ها را در صورتی که دارای کلید رمزگذاری باشند یا از طریق اجبار توسط قانون گذار، رمزگشایی کند. با این حال، سیاست حفظ حریم خصوصی تلگرام اشاره می کند که تلگرام داده های شما را با هر شخص ثالثی به اشتراک می گذارد یا می فروشد و فقط داده ها را در سرورهای خود ذخیره می کند.

رمزگذاری کلاینت-کلاینت: این رمزگذاری برای چت های مخفی که در سرورهای تلگرام ذخیره نشده اند استفاده می شود. این بدان معنی است که شما و مخاطبتان در چت می توانید به پیام های خود دسترسی داشته باشید و آنها را رمزگشایی کنید و هیچ کس دیگری، حتی تلگرام، نمی تواند آنها را ببیند.

به غیر از غیرقابل دسترس بودن برای سایر افراد، چت های مخفی چند ویژگی حفظ حریم خصوصی دیگر نیز دارند که به شرح زیر است:

  • پیام های خود حذف شونده: می توانید یک تایمر برای پیام های خود تنظیم کنید و پس از آن از چت شما ناپدید می شود.
  • جلوگیری از اسکرین شات: می توانید از گرفتن اسکرین شات از مکالمات توسط هر کسی جلوگیری کنید.
  • جلوگیری از هدایت پیام: می‌توانید از ارسال پیام های شما به دیگران توسط مخاطب خود جلوگیری کنید.

چت های مخصوص دستگاه: وقتی یک چت را در یک دستگاه شروع می کنید، نمی توانید آن را به هیچ دستگاه دیگری منتقل کنید.

آیا تلگرام امن است

 

تلگرام از پروتکل رمزگذاری MTProto مبتنی بر رمزگذاری متقارن 256 بیتی AES، رمزگذاری 2048 بیتی RSA و تبادل کلید Diffie-Hellman استفاده می کند. هنوز بحث هایی در مورد میزان توانایی MTProto برای تامین امنیت وجود دارد. تلگرام ادعا می کند که بسیاری از کارشناسان مستقل این پروتکل را آزمایش کرده اند و اکنون به اندازه کافی ایمن است. با این حال، برخی از منتقدان می گویند که ایمن بودن MTProto ثابت نشده است و هنوز دارای برخی نقص ها و آسیب پذیری هایی در طراحی است. با این حال، شما همچنین می توانید احراز هویت دو مرحله ای (2FA) را برای تجربه امن تر تلگرام فعال کنید. کافی است به تنظیمات > حریم خصوصی و امنیت بروید و سپس تأیید دو مرحله ای را روشن کنید.

* سیاست حفظ حریم خصوصی تلگرام
شهرت تلگرام به عنوان یک برنامه حفظ حریم خصوصی بیشتر یک بازاریابی استراتژیک است تا امنیت ذاتی. تلگرام دو اصل اساسی را در رویکرد جمع آوری داده ها بیان می کند:

– داده ها برای تبلیغات هدفمند مورد سوء استفاده قرار نمی گیرند.
– فقط اطلاعات ضروری برای عملکرد تلگرام حفظ می شود.

علاوه بر این، اطلاعات شخصی به مراکز دیتای شخص ثالث خارجی فاش نمی شود. در حالی که چت های ابری در سرورهای تلگرام ذخیره می شوند، این داده‌ها رمزگذاری شده باقی می مانند و خطرات قرار گرفتن در معرض سرقت را کاهش می دهند.

آیا تلگرام امن است

 

* تلگرام چه اطلاعاتی را جمع آوری می کند؟
تلگرام طیف قابل توجهی از اطلاعات و پیام های کاربر را جمع آوری و نگهداری می کند که شامل موارد زیر است:

  • محتوای رمزگذاری نشده از چت های ابری استاندارد (پیام ها، رسانه ها، فایل ها)
  • فایل های رسانه ای رمزگذاری شده از چت های مخفی
  • شماره تلفن و جزئیات تماس از دستگاه های همگام سازی شده
  • اطلاعات مکان (با رضایت کاربر)
  • کوکی های نسخه وب
  • فراداده (شامل آدرس های IP، شناسه های دستگاه و سابقه استفاده از برنامه)

ممکن است بپرسید تلگرام اطلاعات خود را در کدام کشور ذخیره می کند؟ دیتا ها در مراکز دیتا در کشور هلند ذخیره می شوند، اما مدت زمان نگهداری اطلاعات نامشخص است.

* چگونه هنگام استفاده از تلگرام ایمن بمانیم؟
اگر تصمیم بگیرید که از تلگرام برای نیازهای ارتباطی خود استفاده کنید، اقدامات متعددی می توانید برای افزایش ایمنی و حریم خصوصی خود در طول استفاده از آن اتخاذ کنید.

می توانید مراحل زیر را در نظر بگیرید:

– از قابلیت چت های مخفی استفاده کنید
برای یک وسیله ارتباطی امن تر و خصوصی، همیشه چت های مخفی را به چت های معمولی ترجیح دهید. چت های مخفی شامل رمزگذاری سرتاسری و سایر قابلیت های حفظ حریم خصوصی هستند که پیام های شما را در برابر جاسوسان محافظت می کنند. برای شروع یک چت مخفی، پروفایل مخاطب مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس بر روی نماد سه نقطه کلیک کنید و گزینه شروع چت مخفی را انتخاب کنید.

آیا تلگرام امن است

 

– از قابلیت پیام های خود حذف شونده استفاده کنید
برای اطمینان از اینکه هیچ اثری از پیام های شما در دستگاه شما یا مخاطب چت شما باقی نمی ماند، از پیام های خود حذف شونده یا خود تخریب گر استفاده کنید.

– از یک رمز عبور قوی استفاده کنید
برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اکانت تلگرام خود، یک رمز عبور قوی در برابر حدس جاسوسان ایجاد کنید. علاوه بر این، تأیید دو مرحله ای را فعال کنید، که نیاز به ارسال کد ثانویه به ایمیل یا شماره تلفن شما در هنگام ورود از دستگاه های جدید دارد. برای ایجاد رمز عبور و تأیید دو مرحله ای، به تنظیمات > حریم خصوصی و امنیت > قفل رمز عبور و تأیید دو مرحله ای بروید.

در پایان، لازم است بگوییم که اگر با احتیاط از تلگرام استفاده شود، یک برنامه پیام رسانی مفید خواهد بود.


دانلود تلگرام