مرور ایمن اندروید چیست و چگونه کار می کند

مرور ایمن اندروید چیست و چگونه کار می کند؟

 

نیم دهه گذشته برای کاربران اندروید یک دوره بسیار طلایی بوده است زیرا گوگل تمرکز خود را معطوف به افزودن ویژگی های امنیتی بیشتر برای تقویت حریم خصوصی و امنیت کلی سیستم عامل کرده است. افزودن این ویژگی‌ها در سال 2024 همچنان ادامه می‌یابد و اولین ویژگی آن «مرور ایمن اندروید» است. در این مقاله سایت اپ ناب راجع به همه چیزهایی که باید درباره مرور ایمن اندروید بدانید و اینکه چگونه می توان آن را در گوشی فعال کرد، توضیح خواهیم داد.

مرور ایمن اندروید

 

* مرور ایمن اندروید چیست؟

ویژگی مفید مرور ایمن اندروید به شما از وب‌سایت‌های مضر، لینک های تغییر مسیر یا لینک های فیشینگ در برنامه‌های پشتیبانی‌شده هشدار می‌دهد. اگر لینکی در یک برنامه پشتیبانی شده دریافت کنید که ممکن است شما را به یک سایت فیشینگ برساند، اندروید به شما هشدار می دهد. صفحه مرور ایمن همچنین به شما امکان می دهد “محافظت از تهدیدهای زنده” را برای شناسایی دقیق تر تهدیدها فعال کنید. مرور ایمن اندروید اکنون در همه دستگاه های اندرویدی مدرن در حال اجراست. به روش معمولی گوگل، هیچ راهی برای فعال کردن این ویژگی با به‌روزرسانی گوگل پلی سرویس وجود ندارد، بلکه این یک سوئیچ سمت سرور است. از هم‌اکنون، این ویژگی در گوشی‌های پیکسل و تعدادی از گوشی‌های هوشمند سامسونگ در دسترس است.

 

* مرور ایمن اندروید چگونه کار می کند؟

وقتی روی یک لینک ضربه می‌زنید که شما را به یک سایت فیشینگ می‌برد، اگر مرور ایمن اندروید فعال باشد، اندروید به شما هشدار می‌دهد. در صورت ایمن نبودن صفحات وب نیز به شما هشدار می دهد. گوگل ادعا می کند که پروتکل شبکه مرور ایمن نسخه 4 این کار را انجام می دهد و این در حالیست که مصرف باتری و مصرف پهنای باند را به حداقل می رساند، اما ویژگی محافظت زنده فعال است.

در مورد نحوه انجام آن، مرور ایمن از API مرور ایمن SafetyNet Google از گوگل پلی سرویس استفاده می‌کند تا با نگاه کردن به لیست وب‌سایت‌های مخربی که گوگل به‌عنوان تهدید علامت‌گذاری کرده است، به برنامه‌ها اطلاع دهد که آیا لینکی که کاربر روی آن کلیک کرده است، مخرب است. در مورد اینکه چه داده هایی از کاربران جمع آوری می کند، پیشوندهای URL های مخرب را برای بهبود سیستم تشخیص تهدید جمع آوری می کند.

 

* نحوه فعال کردن مرور ایمن اندروید

1. بخش تنظیمات گوشی اندروید خود را باز کنید، به پایین بروید و روی امنیت و حریم خصوصی ضربه بزنید.

2. به پایین بروید و روی امنیت و حریم خصوصی بیشتر ضربه بزنید.

3. به پایین بروید تا به بخش «امنیت» برسید و «مرور ایمن اندروید» را در آن پیدا کنید.

4. روی مرور ایمن اندروید ضربه بزنید و در بخش «حفاظت‌ها»، «استفاده از محافظت از تهدید زنده» را تغییر دهید.

گوگل همچنین چند هفته پیش یک ویژگی امنیتی جدید به نام «Scanning for Deceptive Apps» اضافه کرد. این ویژگی فعالیت برنامه‌ها را در دستگاه شما اسکن می‌کند تا برنامه‌هایی را با رفتار فریبنده و تلاش‌های فیشینگ شناسایی کند. شاید بهتر بود که گوگل ویژگی مرور ایمن را در همان تنظیمات ادغام می‌کرد تا با ایجاد یک صفحه اضافی تنها با یک جابجایی مقابله کند. صرف نظر از این، این خوب است که گوگل همیشه ویژگی های امنیتی و حریم خصوصی بیشتری را در اندروید اضافه می کند.