بین واتساپ و سیگنال و تلگرام کدام یک امن تر است

از بین پیام رسان های واتساپ و سیگنال و تلگرام کدام یک امن تر است؟

 

زمان آغاز به کار برنامه‌های پیام رسانی به سال 1996 بازمی‌گردد، زمانی که ICQ برای اولین بار به عنوان اولین سرویس پیام رسانی معرفی شد. پهنای باند سریع، همراه با شخصی سازی بیشتر، باعث شد تا کاربرپسند تر شوند. برنامه های پیام رسان جنبه های خاصی از ارتباطات، حریم خصوصی کاربر و امنیت را برای کاربران فراهم می کنند.

از آنجایی که زندگی ما به شدت با برنامه های پیام رسان در هم آمیخته است، امنیت و حریم خصوصی کاربر به جنبه های مهمی تبدیل می شود که نیاز به محافظت دارد. به همین دلیل است که تغییر سیاست واتساپ باعث ایجاد عدم اطمینان در بین کاربران شد. اخیرا واتساپ موافقت کرده است که اطلاعات کاربران را با شرکت فیسبوک به اشتراک بگذارد.

با این شرایط، کاربران ممکن است بخواهند جایگزین هایی مانند سیگنال یا تلگرام را بررسی کنند که ویژگی های امنیتی بهتر و حریم خصوصی مطمئنی را ارائه می دهند. در این مقاله به مقایسه امنیت بین واتساپ، سیگنال و تلگرام خواهیم پرداخت.

https://appnab.ir/wp-content/uploads/2023/07/whatsapp-vs-signal-vs-telegram-security-cover.jpg

همانطور که گفتیم امنیت و حریم خصوصی کاربر مسلماً مهمترین نکات صحبت هنگام بحث در مورد یک اپلیکیشن پیام رسانی است. اکثر برنامه های پیام رسان حداقل از نوعی رمزگذاری استفاده می کنند تا داده های خود را از چشم جاسوسان حفظ کنند. رمزگذاری‌ها از الگوریتم هایی برای به هم زدن داده‌ها در منبع آن و رمزگشایی آن ها با استفاده از یک کلید در انتهای گیرنده استفاده می کنند. برنامه های پیام رسانی از انواع مختلفی از رمزگذاری‌ها برای تنظیم ایمنی اطلاعات کاربر استفاده می کنند.

بین واتساپ و سیگنال و تلگرام کدام یک امن تر است

https://appnab.ir/wp-content/uploads/2023/07/whatsapp-vs-signal-vs-telegram-security-1.jpg

اگرچه یک سرویس ممکن است از پیچیده ترین روش‌های رمزگذاری استفاده کند، اما این مدیران برنامه هستند که تصمیم می‌گیرند کدام نوع اطلاعات رمزگذاری شوند. اپلیکیشن های واتساپ و سیگنال از پروتکل رمزگذاری E2E یکسانی استفاده می کنند. اما تلگرام از پروتکل متن باز MTProto برای اعمال رمزگذاری استفاده می کند.

 

* رمزگذاری E2E برای واتساپ

واتساپ بهترین مدل رمزگذاری E2E را ارائه می دهد. E2E به گونه ای کار می کند که فقط به فرستنده و گیرنده اجازه می دهد محتوای مشترک را مشاهده کند.
Open Whisper Systems در نوامبر 2014 با واتساپ شریک شد تا پروتکل سیگنال را در برنامه ادغام کند و تا آوریل 2016 آن را رمزگذاری سرتاسری کرد.
همه پیام‌های واتساپ به صورت E2E رمزگذاری شده باقی می مانند، اما واتساپ ابرداده ها و پشتیبان گیری‌های آنلاین شما را رمزگذاری نمی کند. این منجر به حفره ای می شود که اطلاعات کاربر را می توان به صورت خارجی بازیابی کرد.
واتساپ همچنین احراز هویت دو مرحله ای (2FA) و اسکن اثر انگشت را برای باز کردن قفل پیام های شما ارائه می دهد. ما در سایت اپ ناب لینک دانلود واتساپ را برای شما قرار دادیم.

بین واتساپ و سیگنال و تلگرام کدام یک امن تر است

* پروتکل برای سیگنال

هدف اصلی سیگنال ارائه امن ترین رسانه ارتباطی برای کاربران بود. پروتکل سیگنال از رمزگذاری E2E برای انتقال اطلاعات صرف نظر از نوع فایل به اشتراک گذاشته شده استفاده می کند. سیگنال یکی از امن ترین برنامه های پیام رسانی در حال حاضر روی کره زمین است. این برنامه دارای احراز هویت دو مرحله ای است و کاربران می توانند برنامه را با استفاده از داده های بیومتریک خود قفل کنند.

سیگنال دارای ویژگی Seed Sender است که به کاربران اجازه می دهد ابرداده های پیام های خود را پنهان کنند. این به خود برنامه اجازه نمی دهد هیچ ویژگی متنی را بداند. تماس ها از طریق سرورهای خود سیگنال برای حفظ حریم خصوصی ارسال می شود. علاوه بر این، سیگنال منبع باز و بررسی شده است، به این معنی که هر چه توسعه دهندگان بیشتر و بیشتری با کد برای پیدا کرن نقاط ضعف تلاش کنند، سیگنال تنها با گذشت زمان امن تر می شود.

* MTProto برای تلگرام

MTProto یک پروتکل متن باز است که توسط تلگرام برای رمزگذاری اطلاعات کاربران ارائه می شود. قبل از ارسال به گیرنده، اطلاعات کاربر را در سطح سرور رمزگشایی و رمزگذاری مجدد می کند. تلگرام از نظر تئوری می تواند بر تمامی مطالبی که به اشتراک گذاشته می شود نظارت داشته باشد. با این حال، ویژگی Secret Chat در برنامه از گزینه ایمن تر E2E استفاده می کند که باز هم یک منبع بسته اختصاصی است. همانطور که واقعیت ها خود را نشان می دهند، امنیت تلگرام را نمی توان برای یک محیط امن تضمین کرد. تلگرام فاقد احراز هویت دو مرحله ای است، اما دارای رمز عبور داخلی یا ویژگی قفل اثر انگشت است. برای دانلود تلگرام می توانید از سایت اپ ناب اقدام کنید.

بین واتساپ و سیگنال و تلگرام کدام یک امن تر است

درجدول پایین، ویژگی های امنیتی هر یک اپلیکیشن های واتساپ، سیگنال و تلگام را بطور خلاصه مشاهده می کنید

https://appnab.ir/wp-content/uploads/2023/07/whatsapp-vs-signal-vs-telegram-security-2.jpg

* شیوه های جمع آوری اطلاعات

یکی از راه‌های جلوگیری از انتشار ناخواسته اطلاعات حساس، محدود کردن اشتراک گذاری اطلاعات کاربر با برنامه‌ها است. با وجود این، Whatsapp مقادیر گسترده ای از اطلاعات کاربر را جمع آوری می کند.

ویژگی هایی که Whatsapp هنگام نصب به اشتراک می گذارد عبارتند از:

  • اطلاعات دستگاه
  • اطلاعات تبلیغاتی
  • سابقه خرید
  • موقعیت
  • آدرس ایمیل
  • مخاطب
  • عملکرد و اطلاعات تشخیصی
  • محتوای مرتبط با کاربر

با وجود نداشتن رمزگذاری E2E برای ابرداده یا پشتیبان گیری آنلاین، هر یک از اطلاعات بالا قابل دسترسی یا قابل اشتراک هستند. اشتراک گذاری اطلاعات واتساپ با فیسبوک چیز جدیدی نیست. پس از بروزرسانی خط‌مشی حفظ حریم خصوصی در آگوست 2016، شروع به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران و متادیتاها با فیسبوک کرد.

اطلاعات قابل اشتراک در واتساپ شامل موارد زیر است:

  • نام و تصویر پروفایل
  • آدرس آی پی
  • سطح باتری
  • قدرت آنتن دهی
  • نسخه مرورگر و برنامه
  • شناسه هایی که مختص محصولات شرکت فیسبوک هستند
  • ارائه دهنده خدمات اینترنت و اطلاعات اتصال
  • اطلاعات عملیات دستگاه که مختص محصولات شرکت فیسبوک است

https://appnab.ir/wp-content/uploads/2023/07/whatsapp-vs-signal-vs-telegram-security-3.jpg

سیاست حفظ حریم خصوصی تلگرام فقط اطلاعات کاربری زیر را جمع آوری کند:

  • اطلاعات تماس
  • شماره تلفن
  • شناسه کاربر

 

شماره تلفن شما تنها اطلاعاتی است که سیگنال از شما جمع آوری می کند!!!

با این تفاسیر می توانید به این سوال پاسخ دهید که از بین پیام رسان های واتساپ و سیگنال و تلگرام کدام یک امن تر است.

هم اکنون لینک دانلود مستقیم سیگنال در سایت اپ ناب قابل دسترسی است.